Niels Frank

Født: 1946, Ørum Sønderlyng
Bosat: Solbjerg

Uddannelse
Autodidakt. Medlem af BKF.
Medlem af Kunstnernes kooperativ.
Medlem af ProKK (foreningen for professionelle kunstnere og kunsthåndværkere).

Niels Frank er autodidakt billedkunstner, men har for mange år siden fået sin kunstneriske blåstempling fra de klassiske censurerede udstillinger og er medlem af BKF. Niels Frank har gennem mange år siddet i talrige bestyrelser for kunstråd og udvalg.

Hans foretrukne motiver er abstraktioner over oplevelser fra det danske landskab i al slags vejr og på alle årstider. De virker som digte for øjnene med både spænding og balance, fyldte med farverige kontraster, der næsten sætter melodi til oplevelsen.

Anmelder Ole Lindbo skrev i magasinet KUNST:
”Man kan måske sige om Niels Frank, at han bruger landskabet som påskud for at lave et godt billede. For kigger man nærmere på hans billeder, så får man meget mere end et landskab med i købet. Man får en farvesymfoni. Man får en sanselig oplevelse af farvernes spil og stoflighed. Og man får en spektakulær oplevelse af et billede, hvor kræfterne brydes, hvor kontrasterne knitrer og hvor hver enkelt detalje i billedet spiller op til helheden. Et billede med en indre dynamik, der får det enkelte værk til at leve og ulme.”

6 Landskab

1983 og 85: Kunstnernes påskeudstilling, Århus
1983 og 85: Kunstnernes sommerudstilling, Tistrup
85: Charlottenborg forårsudstilling
Siden da talrige udstillinger i gallerier og museer i Danmark, og bl a Tyskland, Holland, Rusland og Japan.
Udstiller for første gang på Galleri Emmaus 2017. Men har gennem mange år undervist på malerkurser på hhv HuH og Emmaus Højskole.

Øvrige oplysninger, udvalgte
Niels Frank har modtaget flere priser og legater, senest Jakob Højgårds fond og Scandinavia-Japan Sasakawa Foundation

Fast tilknyttet Galleri Emmaus siden 2017