Jesper Neergaard

Bosat: Ruds Vedby

Uddannelse
Studier i biologi og filosofi v the American University, Beirut.
Magisterafhandling i litteraturvidenskab, Kbh Universitet.
Billedhugger og forfatter siden 1974
Medlem af BKF og Dansk Forfatter Forening.

Jesper Neergaards foretrukne materiale er sten, især marmor, granit og diabas. Han har udviklet sit helt specielle formsprog, hvor stenens blok opdeles i spændingsladede abstraktioner.

Jesper Neergaard udfører hele processen fra start til slut. Det er en hård og ikke ufarlig arbejdsproces, der kræver fysik, overblik og koncentration samt tolerance for at sten og stumper flyver rundt. Resultatet af denne kamp mellem natur og menneske, det forud skabte og en ny kunstnerisk skabelse bliver til en række monumentale værker, der både indeholder grundfjeldet fra skabelsens morgen og bevægelse mod det himmelstræbende.

Bebuder

(Carrara marmor)

HxBxD: 122x62x32 cm
Kr. 84.000

Udtalelser
”Jesper Neergaard er brobygger mellem den synlige og den transcendente virkelighed. Han må anses for at være en af Danmarks mest internationalt aktive billedkunstnere.”
Hans-Jørgen Høinæs.

Udstillinger
Debuterede 1975 på Charlottenborgs forårs- og efterårsudstilling og på KE, København.
Har siden haft over 300 separate og gruppeudstillinger og udført over 80 monumentale værker til 20 lande.
Repræsenteret i offentlige og private samlinger i 35 lande, dels i det meste af Europa og dels på Island, i Mellemøsten, Japan, Kina, Taiwan, Australien og flere stater i USA og Brasilien. Seneste opgaver bl a ”Concord” til Jerusalem Theatre, Israel, ”Dansens muse” til Teatro Bolshoi, Brasilien, ”Messenger”, Züger sammlung, Zürich, ”Meditazione”, Museu Statale de Art Tattile, Ancona og ”Family of man” Guldborgsund kommune.

Litteratur
Jesper Neergaard har udover en lang række kataloger på mange sprog, udgivet en halv snes skønlitterære bøger på forlagene Gyldendal , Hernov, Etna og Pacini Editori i Pisa.
Det kan anbefales at læse bøgerne ”Rejser” af Hans-Jørgen Høinæs, en beskrivelse af billedhuggeren og mennesket Jesper Neergaard samt ”Jesper Neergaard Skulpturer -sculptures” af Stig Krabbe Barfoed.

Kirkeudsmykninger:
2011: ” Troen og trøsten”, skulptur foran Værslev kirke v. Kalundborg.
2009: alterudsmykning, Alsted kirke.
2007: Døbefond til Hunseby kirke.

Fast tilknyttet Galleri Emmaus siden 2005