KUNSTNERHEAD

Kunstnerne vises i alfabetisk rækkefølge

ADOLF MEISTERPROFIL1

Grundtvig
HxB 50x40 cm
Kr. 5.000

På Emmaus har kunst og kristendom altid gået hånd i hånd, og det samme gør sig gældende for Adolf Meister. Som præst og Jeusuitbroder er det naturligt at fortælle den største fortælling af alle ikke blot i ord, men også i billedkunsten. Interessen for Livet strækket sig fra livets fødsel frem til evigheden, og på denne udstilling har han især fokuseret på universet, det universelle og tråden gennem historien.

Stilen er både løs, kraftfuld ekspressionistisk og figurativ med tydelig symbolik.
Meister har også gennem mange år arbejdet med portrætmaling, og på denne udstilling vises i tråd med temaet Nikolaj Kopernikus, astrofysiker Tycho Brahe, og Grundtvig med læren om livet.

Udstillinger, udvalgte
Debuterede i Danmark på Kunstnernes Sommerudstilling i Tistrup 1979, og deltog de følgende mange år på hhv Kunstnernes Påskeudstilling i Århus og kunstneres Efterårsudstilling i København.
Gennem årene udstillet i mange kunstforeninger og kirker i Danmark, Sverige, Italien og Tyskland samt bl a på Hjørring Kunstmuseum, Fyns kunstmuseum i Odense, Århus kunstmuseum, museet for religiøs kunst i Lemvig og Den Frie i København.

Udsmykning, udvalgte
Skt Norberts kirke i Vejle
Pavealteret i Øm
Vor Frue kirke i Århus
Skt Michaels kirke, Berlin-Kreuzberg

Øvrige oplysninger
Skt Michaels kirke ligger tæt ved den tidligere Berlinmur. Efter udsmykningen udførte Adolf Meister til samme kirke 14 korsvejsstationer, som udover at fortælle Kristi lidelseshistorie også viser elementer af Tysklands historie, bl a jødeforfølgelsen, men også den tyske modstand, der blev hårdt slået ned i Plötzensee.

Tilknyttet Galleri Emmaus siden 2014

EM1 EM2 EM3 EM4